A
Above the Fold
Sadržaj koji se prikazuje “iznad preloma” je sadržaj koji se pojavljuje na prvom ekranu kada korisnik učita stranicu, pre nego što dalje “skroluje”. Oko 80% ukupne pažnje korisnika je usmereno na ovaj deo.
Algorithm /Algoritam
Algoritam Google pretrage ili SEO algoritam je skup faktora koji pomažu korisnicima da pronađu ono što im treba. U stvari, to je grupa od nekoliko algoritama koji, zajedno sa 200+ signala za rangiranje, svakodnevno obrađuju ogroman broj kombinacija za pretragu.
Alt Attribute/ Alt Text
Alt atribut ili alternativni tekst je HTML kod koji nudi informacije pretraživačima (i čitaocima za slepe osobe) da bolje razumeju sadržaj vizuelnog sadržaja. To je zapravo opis fotografije.
Anchor Tekst
Anchor tekst je tekst na stranici na koji se može kliknuti i koji vodi na drugu stranicu. Anchor tekst je obično istaknut drugom bojom. Za SEO, Anchor tekst se koristi za povezivanje relevantnih reči sa odgovarajućom veb stranicom.
B
B2B
Skraćenica za business-to-business, odnosno poslovanje usmereno ka drugim privrednim subjektima.
B2C
Skraćenica za business-to-consumer, odnosno poslovanje namenjeno fizičkim licima, tj. do krajnjeg kupca.
Backlink
Povratna ili ulazna veza je veza koju veb lokacija pravi sa drugog veb izvora i veoma je važna za SEO.
Black Hat SEO
SEO izraz za agresivnu SEO strategiju koja nije u skladu sa pravilima pretraživača i može dovesti do toga da stranica bude kažnjena tako da se više ne može organski rangirati. Jedan od tzv black hat SEO taktike su npr. koristeći PBN mreže ili punjenje ključnih reči.
Bounce Rate
Stopa posete samo jedne stranice ili stopa posetilaca koji dođu na veb stranicu i napuste je bez posete druge stranice na vebu. Stopa posete samo jedne stranice zavisi mnogo od niše i industrije. Iako je, po mnogima, stopa posete samo jedne stranice dobar pokazatelj kvaliteta stranice, za Gugle to zvanično nije faktor rangiranja.
Breadcrumb
Breadcrumb je zapravo navigacija po veb stranicama, tako da je element navigacije koji pomaže korisnicima da lako znaju na kom se delu veb stranice nalaze.
Broken Link
Neispravna veza je veza koja ne vodi nikuda, odnosno završava se greškom 404. Veza se može pokvariti u nekoliko slučajeva, kao npr kada se odredišni URL promeni bez primene preusmeravanja.
C
Cache
Keš memorija je tehnologija za privremeno skladištenje veb sadržaja. Keširanje je zapravo sačuvana verzija veb stranice. Duže vreme keširanja se najčešće koristi za smanjenje brzine učitavanja kada se vraćate na veb lokaciju.
Crawl
Popisivanje je proces traženja novih ili ažuriranih veb stranica na domenu. Google otkriva nove URL adrese praćenjem veza, čitanjem mape sajta itd.
Canonical Tag
HTML oznaka na veb stranici koja govori pretraživačima da prate URL naveden u oznaci i da joj daju ovlašćenja. Ovo se radi sa stranicama koje imaju identičan ili skoro identičan sadržaj, npr. na stranicama e-trgovine sa proizvodima u različitim bojama. Da bi izbegao dupliranje sadržaja, Google-u je naloženo da sav saobraćaj pripiše glavnoj stranici proizvoda.
Stopa učestalosti klikova/CTR
CTR je stopa korisnika koji vide neki sadržaj (bilo plaćeni ili organski) i kliknu na njega.
Konverzija
Konverzija se dešava kada korisnik obavi najvažniju radnju na veb stranici. Radnje mogu biti kupovina proizvoda, pretplata na bilten, registracija za vebinar, preuzimanje premium sadržaja, popunjavanje obrasca itd.
Stopa konverzije
Stopa konverzije je izražena u procentima i pokazuje koliko je korisnika koji su ostvarili interakciju sa oglasom ili sadržajem na kraju ostvarili željenu konverziju.
Na primer, ako ste imali 50 konverzija na 1000 interakcija, vaša stopa konverzije je 5% jer je 50 ÷ 1000 = 5%.
Optimizacija stope konverzije (CRO)
Proces poboljšanja broja ili kvaliteta konverzija do kojih dolazi na veb lokaciji. Neke od taktika CRO-a su promene u dizajnu veb stranice, CTA kopiji, fotografijama, cenama i porukama.
Core Web Vitals
Skup faktora koji je postavio Gugle u avgustu 2021. sa ciljem procene veb lokacija u smislu korisničkog iskustva. Uverite se da vaša veb lokacija prođe test Core Web Vitals.
Crawl Budget
Ukupan broj URL adresa koje pretraživači mogu da popisuju tokom određenog vremenskog perioda.
CSS
Cascading Stile Sheets je jezik koji određuje kako će HTML oznake na stranici izgledati.
D
Disavow
Ako postoji mnogo veza do vaše stranice sa loših veb lokacija i izvora neželjene e-pošte koje mogu da naškode vašem organskom rangiranju, možete da koristite Google-ov alat za odricanje da kažete Google-u da ignoriše te veze.
Autoritet domena
DA ili autoritet domena je snaga vašeg sajta koja se vremenom razvija, a softverska kompanija MOZ ga koristi da predvidi sposobnost stranice da se rangira među rezultatima pretrage. Nove stranice nemaju autoritet i on se gradi tokom vremena.
Duplikat sadržaja
SEO termin za sadržaj koji je prisutan na više stranica. Smatra se lošim signalom za SEO, a najčešće se dešava zbog kopiranja sadržaja iz drugih izvora. Za duplirani sadržaj na istom domenu koristite canonical tag kao rešenje.
Vreme zadržavanja
Vreme koje protekne od trenutka kada korisnik klikne na rezultat pretrage i vrati se na SERP sa te stranice. Kratko vreme (npr. 5 sekundi) može biti pokazatelj lošeg sadržaja na sajtu.
F
Featured Snippet
Takozvana nulta pozicija na SERP (stranici sa rezultatima pretrage) koja izgleda kao poseban blok teksta na samom vrhu rezultata. Sadrži rezime (u obliku pasusa, liste, tabele ili video snimka) i uglavnom odgovara na konkretna pitanja (ko, šta, kada, zašto, kako).
G
Googlebot
Generički naziv za Google pretraživač (popisivač). Googlebot stalno pretražuje veb.
H
Naslov
Oznake naslova (H1-H6) razdvajaju sadržaj u sekcije, u zavisnosti od važnosti. H1 je najvažniji naslov, dok je H6 najmanje važan. Naslove treba koristiti prirodno i možete uključiti relevantne ključne reči u njih, što ima mali uticaj na SEO.
H1
H1 je naslov koji vidite na stranici. Ne mora nužno da bude isto što i naslovna oznaka (naslov koji se prikazuje u rezultatima pretrage i na koji ste kliknuli, došli na stranicu i videli naslov H1 na vrhu).
H1 je obično najveći tekst na stranici i glavna misao vodilja. U slučaju blogova, to je obično naslov teksta.
HTML
Skraćenica za HiperTekt Markup Language, odnosno jezik koji koristimo za kreiranje veb stranica.
HTTP
Skraćeno za Hipertekt Transfer Protocol, HTTP je skup pravila koja se koriste za prenos (veb stranica) između dva računara.
HTTPS
HTTPS je bezbedna verzija HTTP protokola koji je danas obavezan za bezbedno korišćenje veb-sajtova, posebno onih na koje unosite lozinke, brojeve kartica i slične osetljive i privatne podatke. HTTPS koristi SSL za šifrovanje podataka koji se prenose između veb lokacije i veb pretraživača.
I
Inbound Link /Backlink
Veza sa druge veb lokacije koja vodi korisnike na vašu veb lokaciju.
Indeks
Gugl sve veb stranice čuva u tzv indeks. Indeks svake stranice opisuje sadržaj i lokaciju (URL) te veb stranice. Indeksiranje stranice znači da je Google preuzeo stranicu, pročitao je i dodao u svoj indeks.
Intent
Kada govorimo o SEO-u, namera pretrage znači ono što korisnik zaista želi da pronađe nakon što unese upit u pretraživač.
J
JavaScript (JS)
Programski jezik koji omogućava dinamičko postavljanje sadržaja, linkova, meta podataka i drugih elemenata na veb stranici. JavaScript je npr. koriste mnogi dodaci. Ponekad sam JavaScript može otežati botovima da popisuju i indeksiraju veb stranice i da poveća vreme učitavanja stranica, što rezultira slabijim SEO rezultatom.
K
Keyword Cannibalization
Kanibalizacija reči je zapravo takmičenje sama sa sobom. To se dešava kada više stranica sa istog domena želi da se rangira na SERP-u za iste ključne reči i da se takmiči jedna sa drugom. To može dovesti do niže stope učestalosti klikova, nižeg autoriteta stranice i nižeg ranga.
Keyword Density/Gustina ključnih reči
Gustina ključnih reči pokazuje koliko puta se reč ili fraza pojavljuje u sadržaju određene veb stranice. Dobra je praksa da se ključne reči i fraze koriste prirodno, da se ne poređaju i da se tekst ne popunjava njima (prepuna ključnih reči). Iako ne postoji pravilo koliko puta ključnu reč treba pomenuti u tekstu, optimalno je da ih ima 3-5, a možete koristiti i sinonime.
Keyword Stuffing
Punjenje ključnih reči je punjenje teksta ključnim rečima i frazama za koje želite da se pozicionirate i smatra se black hat SEO taktikom.
KPI
Skraćenica za ključni indikator učinka, odnosno merljivu vrednost koja pokazuje kako aktivnost postiže zadati cilj.